対話型AI市場 – 2031年までの世界予測

出版社 MarketsandMarkets
出版年月 2025年5月

Conversational AI Market – Global Forecast To 2031

対話型AI市場 – 製品タイプ(AIチャットボット、音声ボット、仮想アシスタント、Gen AIエージェント)、ビジネス機能(営業・マーケティング、運用・サプライチェーン、財務・会計、人事)、統合タイプ、エンドユーザー – 2031年までの世界予測
Conversational AI Market by Product Type (AI Chatbots, Voice Bots, Virtual Assistants, Gen AI Agents), Business Function (Sales & Marketing, Operations & Supply Chain, Finance & Accounting, HR), Integration Type, and End User – Global Forecast to 2031

本調査レポートは、対話型AI市場を、提供内容、業務機能、統合タイプ、製品タイプ、エンドユーザーに基づいてセグメント化しています。提供セグメントは、ソフトウェアとサービスで構成されています。導入形態別ソフトウェアセグメントは、オンプレミスとクラウドに分類されます。サービスセグメントはさらに、マネージドサービスとプロフェッショナルサービスに分類されます。プロフェッショナルサービスセグメントには、コンサルティングとアドバイザリー、統合と導入、サポートと保守、トレーニングと教育が含まれます。

製品タイプセグメントには、AIチャットボット、音声ボット、バーチャルアシスタント、生成AIエージェントが含まれます。業務機能に基づいて、対話型AI市場は、営業とマーケティング、財務と会計、人事、ITSM、運用とサプライチェーンに分類されます。統合タイプセグメントは、社内企業システム(CRMおよびナレッジベースシステム)と外部コミュニケーションチャネル(モバイルアプリ、IVRシステム、メッセージングサービス/プラットフォーム、ウェブサイト)に分類されます。

エンドユーザーには個人ユーザーと企業が含まれます。企業には、銀行・金融サービス(BFSI)、小売・eコマース、ヘルスケア・ライフサイエンス、テクノロジー・ソフトウェア、通信、メディア・エンターテインメント、旅行・ホスピタリティ、政府・防衛、エネルギー・公益事業、自動車、運輸・物流、その他のエンタープライズレベルのエンドユーザー(教育、建設・不動産、製造業)が含まれます。

対話型AI市場の地域分析は、北米、ヨーロッパ、アジア太平洋、中東・アフリカ(MEA)、ラテンアメリカを網羅しています。本レポートには、投資・資金調達シナリオ、ケーススタディ、規制環境、エコシステム分析、サプライチェーン分析、価格分析、技術分析に関する詳細な分析も含まれています。

The conversational AI market is projected to grow from USD 17.05 billion in 2025 to USD 49.80 billion by 2031 at a compound annual growth rate (CAGR) of 19.6% during the forecast period. Advances in Natural Language Processing (NLP) and Machine Learning (ML) have made AI systems more adept at understanding and responding in human-like ways, leading to improved user experiences. Businesses are increasingly adopting conversational AI to meet rising customer expectations for instant, personalized, and 24/7 support. This automation helps reduce operational costs, enhance efficiency, and handle high volumes of inquiries, particularly in sectors like customer service, retail, and healthcare. The integration with emerging technologies like generative AI and voice assistants further expands its capabilities and applications.

対話型AI市場は、2025年の170億5,000万米ドルから2031年には498億米ドルに拡大し、予測期間中の年平均成長率(CAGR)は19.6%に達すると予測されています。自然言語処理(NLP)と機械学習(ML)の進歩により、AIシステムは人間のような理解力と応答能力を高め、ユーザーエクスペリエンスの向上につながっています。企業は、即時対応、パーソナライズされた24時間365日のサポートに対する顧客の期待の高まりに対応するため、会話型AIの導入をますます進めています。この自動化は、特にカスタマーサービス、小売、ヘルスケアなどの分野において、運用コストの削減、効率性の向上、大量の問い合わせへの対応に役立ちます。生成AIや音声アシスタントなどの新興技術との統合により、その機能と用途はさらに拡大しています。

The report includes the study of key players offering conversational AI solutions and services. It profiles major vendors in the conversational AI market. The major players in the conversational AI market include Microsoft (US), IBM (US), Google (US), OpenAI (US), Baidu (China), AWS (US), Oracle (US), SAP (Germany), Verint (US), Twilio (US), Sprinklr (US), LivePerson (US), [24]7.ai (US), GupShup (US), Yellow.ai (US), Anthropic (US), Kore.AI (US), Uniphore (US), eGain (US), SoundHound AI (US), Gridspace (US), Avaamo (US), Conversica (US), Inbenta (US), Creative Virtual (UK), Kasisto (US), MindMeld (US), Haptik (India), Teneo.ai (Sweden), Cognigy (Germany), Rasa (US), Sarthi.ai (India), Senseforth.ai (India), Exceed.ai (US), Clinc (US), Laiye (China), Rulai (US), Quiq (US), Pypestream (US), Boost.ai (Norway), Verloop.io (India), OneReach.ai (US), Omilia (Cyprus), and Aisera (US).

対話型AI市場 – 2031年までの世界予測
conversational-ai-market-new-ecosystem

The report provides insights on the following pointers:

  • Analysis of key drivers (increasing integration of AI chatbots in messaging services, omnichannel deployment and reduced chatbot development cost, growing language coverage and accessibility, rising demand to implement AI-powered digital experience across government sector), restraints (data privacy and compliance concerns, infrastructure and latency Constraints), opportunities (integration of computer vision with voice recognition technology to facilitate in-depth and personalized interactions, vertical-specific conversational AI solutions, agentic AI and workflow automation), and challenges (apprehensiveness about disclosing personal or sensitive information, lack of precision in resolving queries).
  • Product Development/Innovation: Detailed insights on upcoming technologies, research & development activities, and product & service launches in the conversational AI market.
  • Market Development: Comprehensive information about lucrative markets – the report analyzes the conversational AI market across varied regions.
  • Market Diversification: Exhaustive information about new products & services, untapped geographies, recent developments, and investments in the conversational AI market.
  • Competitive Assessment: In-depth assessment of market shares, growth strategies and service offerings of leading players like Microsoft (US), IBM (US), Google (US), OpenAI (US), Baidu (China), AWS (US), Oracle (US), SAP (Germany), Verint (US), Twilio (US), Sprinklr (US), LivePerson (US), [24]7.ai (US), GupShup (US), Yellow.ai (US), Anthropic (US), Kore.AI (US), Uniphore (US), eGain (US), SoundHound AI (US), Gridspace (US), Avaamo (US), Conversica (US), Inbenta (US), Creative Virtual (UK), Kasisto (US), MindMeld (US), Haptik (India), Teneo.ai (Sweden), Cognigy (Germany), Rasa (US), Sarthi.ai (India), Senseforth.ai (India), Exceed.ai (US), Clinc (US), Laiye (China), Rulai (US), Quiq (US), Pypestream (US), Boost.ai (Norway), Verloop.io (India), OneReach.ai (US), Omilia (Cyprus), and Aisera (US) in the conversational AI market. The report also helps stakeholders understand the pulse of the conversational AI market and provides them with information on key market drivers, restraints, challenges, and opportunities.